4 redenen waarom we beter niet te veel kunnen zitten

4 redenen waarom we beter niet te veel kunnen zitten

Onderzoek van de National Institutes of Health heeft onderzoek gedaan naar het zitgedrag van Amerikanen vanaf achttien jaar. Hieruit blijkt dat maar liefst zestig procent van de Amerikanen van achttien jaar of ouder overdag vooral zittend door het leven gaan. Dagelijks zitten zij gemiddeld zo’n zes uur en dat heeft zijn weerslag op hun gezondheid. Wij beschrijven vier gevolgen van te veel zitten.

1. Vertraagde stofwisseling

Heb je bijvoorbeeld zittend werk en sport je niet regelmatig? Dan wens ik je alvast veel succes met afvallen, want dat zal niet heel ‘smooth’ verlopen. Dat komt omdat je stofwisseling zal vertragen wanneer je lichaam merkt dat er minder van verwacht wordt. Dus hoe langer je op je kont zit, hoe moeilijker het zal worden om gewicht te verliezen en hoe makkelijker het wordt om gewicht aan te komen. Kom dus allemaal van die bank af en trek er op uit!

2. Vertraagde bloedsomloop

Je doorbloeding komt op gang door het aanspannen van je spieren, oftewel: bewegen. Beweeg je weinig op een dag, dan rusten je spieren wat inhoudt dat ook je bloedsomloop vertraagt en bloed vooral in de benen terecht komt. Je hart heeft echter bloed nodig om het weer onder andere naar de hersenen en organen te sturen en deze van de nodige voedingsstoffen en zuurstof te voorzien. Mensen die veel zitten zullen daarom veel sneller last hebben van dikke enkels en zware benen. Uit onderzoek aan de Indiana University blijkt echter dat slechts een kort blokje om je bloedsomloop al stimuleert doordat er activiteit in de spieren plaatsvindt. Je hoeft jezelf dus heus niet elke dag naar de sportschool te sleuren.

3. Kans op chronische aandoeningen

Chronische ziekten ontstaan heel vaak doordat men te weinig beweegt, zo blijkt uit onderzoek van de World Health Organization. Sterker nog, het is de vierde belangrijkste factor die te maken kan hebben met het ontwikkelen van een chronische aandoening. Daarnaast hebben mensen die gebrek aan beweging hebben vaak ook last van een te hoog cholesterol. Dit vergroot de risico’s op hart- en vaartziektes. Je hebt twee soorten cholesterol en dat is LDL, slecht cholesterol, en HDL wat goed cholesterol is. Je lichaam kan LDL omzetten in HDL, maar uit studies blijkt dat na een lange zit je lichaam niet meer zo eenvoudig dat cholesterol kan omzetten. Je loopt dan maar liefst 30 procent meer kans op een hartaanval. De algemene richtlijn van een half uur bewegen per dag is daarom zo gek nog niet. Kom je hier echt niet aan toe, probeer dan sowieso minder te zitten. Vraag bijvoorbeeld op je werk naar de mogelijkheid van een sta-bureau, die je zo hoog kunt zetten dat je eraan kan staan. Ga in je pauze niet in de kantine zitten, maar loop een rondje.

4. Verkorte levensduur

Ten slotte de vierde reden waarom je niet zittend door het leven moet gaan: je leeft korter! Onder mensen die hun dagen voornamelijk zittend doorbrengen heerst een hoog sterftecijfer. Uit langdurige studies onder mannen en vrouwen blijkt dat vrouwen die langer dan zes dagen per week voornamelijk zaten 94 procent kans hadden om dood te gaan aan een hart- of vaataandoening. Mensen die daarentegen veel bewogen bleken over het algemeen ook dunner te zijn, van de sigaretten af te blijven en minder calorieën binnen te krijgen. Al loop je elke dag maar tien minuutjes dan wordt je levensduur al verlengd met twee jaar! Drie kwartier beweging per dag betekent zelfs een langere levensduur van vier jaar of meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>