Ochtendritueel; het belangrijkste gedeelte van je dag

Ochtendritueel; het belangrijkste gedeelte van je dag

De wekker gaat en het leven begint weer. Je stapt uit bed, checkt je e-mails en Facebook (ja, geef toe) en poetst je tanden. Snel wat make-up opdoen, een borstel door je haar halen en – als je echt genoeg tijd hebt – nog een ontbijtje naar binnen stouwen en op naar je werk. Als je het mij vraagt is de ochtend het zwaarste gedeelte van de dag, maar toch zo belangrijk.

“Als je de dag begint met tijd voor jezelf, dan zul je de rest van de dag besteden aan het helpen van anderen.”

Het ochtendritueel mag dus niet worden onderschat. Hoe je de dag begint is van belang voor het verloop van de rest van je dag. Een ochtendritueel, lees: een kwalitatief ochtendritueel, kan je dag een stuk leuker maken. Wij geven je tips voor een goed begin van de dag, waar je niet eens je warme, comfortabele bedje voor hoeft te verlaten.

Laat die telefoon met rust

Tegenwoordig zijn we erop ingesteld om, zodra de wekker (van je telefoon!) afgaat, de dag te beginnen met het lezen van e-mails, Whatsapp-, Facebook- en Twitterberichten. Wist je dat 63% van de Smartphonegebruikers tussen de 18 en 29 jaar oud toegeeft de Smartphone, tablet of mobiele telefoon ‘s nachts mee naar bed te nemen (zo hoef je er ‘s ochtends niet naar te zoeken)? Het checken van je telefoon kun je beter niet doen ‘s ochtends vroeg. Het druist namelijk in tegen de regel om de dag egoïstisch te beginnen met iets voor jezelf te doen. Het checken van e-mails of berichten betekent het reageren op andermans behoeften, zonder te luisteren naar je eigen behoeften. Koop dus een old-fashioned wekker (ziet er nog leuk uit op je nachtkastje ook) en laat je telefoon beneden. Zo kom je ook niet in de verleiding berichten te checken.

Visualiseer je dag

“Thoughts become things”

De kracht van visualisatie: visualiseer het bereiken van de doelen van die dag (denk aan; het oplossen van dingen op het werk of het afmaken van die studie) en de stap wordt kleiner om die doelen daadwerkelijk te bereiken. Atleten gebruiken deze truc al jaren door zichzelf over die finishlijn te zien gaan, dus waarom zou dat bij jou niet werken?

Lekker rekken

Niets is lekker dan een goeie ‘uitrek’ direct na het wakker worden. Wanneer het rekken gepaard gaat met een enorme harde gaap kan het moment niet meer stuk. Heerlijk is dat gewoon. En het kost niets! In tegenstelling, je krijgt er zelfs iets voor terug. De dag inluiden door eens lekker goed en lang uit te rekken helpt je bij het wakker worden. Rekken maakt je flexibeler, verbetert je bloedcirculatie en ontspant.

Bedyoga

Oké, persoonlijk denk ik dat ik deze in de vroege ochtend oversla zodat ik de rest met mijn dingen kan gaan doen, maar als je het type ervoor bent zou ik dit toch wel eens proberen: bedyoga. Dit kun je al doen, zonder de yogamat uit te rollen en zelfs zonder het bed te verlaten. Sommige yoga poses kun je in bed makkelijk uitvoeren. Yoga is een perfecte manier om je te ontdoen van stess en de dag te beginnen. Kijk hier voor de poses.

Bedenk drie dingen waar je dankbaar voor bent

Positief denken kan je leven veranderen. Begin je dag met het bedenken van drie dingen waar jij dankbaar voor bent. Positief denken zal invloed hebben op je gemoedstoestand en zelfs op je gezondheid.

Mediteer

Je hoeft er geen uren voor uit te trekken en je te omringen met kaarsen, maar een beetje mediteren op bed en bewust worden van je ‘zijn’ in je omgeving kan geen kwaad ‘s ochtends. Het is bewezen dat 15 minuten per dag mediteren je productiviteit verhoogt, ontstresst en je gevoel van geluk een boost geeft. Het is misschien het proberen waard?

Word wakker met je favoriete nummer

Luister, nadat je wakker bent geworden, eens naar je favoriete nummer waar jij helemaal blij van wordt. Dit kan je emotionele toestand ten goede komen.

Heb jij nog tips voor het ochtendritueel, schroom niet en laat een bericht achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>