Modern

Modern

Afgelopen week hebben wij een uitstapje gemaakt naar Istanbul. Vijf dagen in de meest indrukwekkende stad die ik ooit heb gezien. Groot! Zestien miljoen mensen levend en werkend op een oppervlakte iets groter dan de provincie Noord-Brabant. Kan je voorstellen; alle bewoners van Nederland in Noord-Brabant? De enige stad die in 2 continenten gelegen is; Azië en Europa, gescheiden door de zeestraat  ‘De Bosphorus’.

De afstand van het vliegveld tot ons hotel, gelegen in het oude gedeelte van Istanbul, is slechts 45 kilometer, maar omdat het er zo ontzettend druk is op de weg, duurt het meer dan een uur om bij het centrum te komen. De rit is het waard. Er is zoveel te zien, echt overweldigend!

Ons hotel lag op loopafstand van de Blauwe Moskee, Aya Sophia en tal van andere prachtige gebouwen. Ook één van de grootste Bazaars ter wereld was op loopafstand, met 4000 winkel(tjes). De straten waren bezaaid met venters, daklozen, bedelaars en ook erg kleine kinderen die op de straat werden gezet door hun ouders om te bedelen. In een T-shirt, zonder schoenen zaten ze gehurkt langs de gevels van de gebouwen om een Lire los te peuteren. Voor mij, een ontzettend verwende Nederlander, was dat vreselijk om te zien. Hoe kunnen mensen hun kinderen zo uitbuiten en zo maar in de straat neerzetten? En waar gaan die kinderen ‘s avonds naar toe? Hebben zij onderdak? Eten?

Ik realiseer mij elke keer weer hoe veel geluk ik en de mijne heb om in Nederland te mogen wonen. En na een medelijdende blik op die kinderen geworpen te hebben, loop ook ik door en ben ze vergeten tegen de tijd dat de volgende winkel zich aankondigt.

Wat een stad! Werkelijk elke centimeter is benut om een winkel, stalletje, café, restaurant of Moskee neer te zetten. Op de straat, onder de grond en zelfs onder de bruggen – duizenden kraampjes en winkeltjes met de meest kleurrijke uitstallingen. Honderden Moskeeën die met hun minaretten boven de stad uitsteken geven de stad een unieke uitstraling. Alles is zo dicht op elkaar gebouwd dat het lijkt alsof er geen ruimte is voor wat groen. Niks ik minder waar. Eenmaal in de straten zie je dat de Turken het land met zorg bijhouden en dat er prachtige groene longen door de stad lopen.

Het is een mannen maatschappij, daar in Turkije. Dat zal niemand verbazen, maar dat is ook overduidelijk. Op straat , in de winkels en restaurants zie je nauwelijks vrouwen aan het werk. Het is een maatschappij zoals ik mij die voorstel van honderd jaar geleden. Ondanks de vele mensen en handelaren hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld. De Turken zijn respectvol en weten hun grenzen te bewaren.

Lopend door de straten word je constant aangesproken met ‘my friend’ om iets te kopen. Ze volgen je tot ze er zeker van zijn dat je geen interesse hebt en inmiddels zijn ze ook gezakt met de prijs van het artikel tot het absurde, maar ze willen gewoon verkopen. En wij Nederlanders willen kopen. Voor een habbekrats weliswaar en dat weten ze. Als de Istanbulers in de gaten krijgen dat je Nederlander bent, hoor je ook vaak; Nederlander kijken, kijken niet kopen! Ja daar hebben ze gelijk in, daar zijn wij wel goed in; alleen kijken. Dat zit een beetje in onze genen!

Terug in Nederland, waar orde en regels heersen, is het  een wereld van verschil. Wij respecteren (doorgaans) wat de stoplichten ons opleggen, discussiëren niet over de prijzen in de winkels en leven in een relatief rustige maatschappij. Het zuinige, dat behouden we.  We kijken naar de aanbiedingen bij de lokale supermarkten , houden de folders in de gaten en gaan van winkel tot winkel om een paar stuivers te besparen.

Ook de jongere generatie neemt dat over van ons.  Een Vriend van onze oudste heeft een huis gekocht. In deze tijd is dat niet makkelijk als je alleenstaand bent. Toch heeft hij de sprong gewaagd en heeft een heel leuk huisje weten te kopen waar het minimale aan gedaan moet worden.

Hij komt langs voor een bakkie en verteld dat hij zeker € 300,00 per jaar kan besparen door over te stappen op een andere energiemaatschappij. Dat scheelt! Ook heeft hij het met zijn broer over gehad waar je het beste boodschappen kan doen. Hij heeft gehoord dat je bij de Duitse supermarkt, die inmiddels ook erg populair is in Nederland, goed en goedkoop boodschappen kan doen. “ Ja”, zegt manlief, “daar haal ik zaken zoals wasmiddel en zo. Super goedkoop!”.  “Ja”, zegt vriend, “scheelt dat”? “Nou en of”, zegt manlief, “ik krijg nooit klachten over de was!” (ja, wij zijn een modern gezin, manlief doet de was!). “Kom maar eens mee kijken” zegt hij tegen de vriend, “dan zal ik je laten zien welk merk het is”. En daar gaan ze, vriend van oudste en manlief om naar het wasmiddel te kijken dat het werkelijk goed doet en ook nog goedkoop is.

Ik vraag je, kan het nog moderner?

Babs
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>