In het zonnetje: de avocado

In het zonnetje: de avocado

Niet iedereen is er dol op, maar wat mij betreft mag de avocado elke dag wel in mijn menu zitten. Het is niet alleen een hele gezonde vrucht (inderdaad: vrucht, geen groente dus!), maar ook nog eens een heel erg lekkere. Althans, dat vind ik en velen met mij.

Wat is een avocado?

Ik zal je eerst eens uitleggen wat een avocado nu eigenlijk is, voordat we je uitleggen wat er gezond aan is en hoe je hem kunt bereiden. Een avocado is een vrucht die pas begint te rijpen nadat hij geplukt is van de avocado. Dat is de gelijknamige, 20-meter hoge boom waar hij aan groeit. De avocado zit boordevol vezels, vet en calorieën. Ik hoor je denken: vet en calorieën? Dat moet ik niet hebben! Toch is het niet zo zwart-wit als dat het lijkt, maar daarover later meer. De groene vrucht bevat in het midden een grote pit, waar je omheen kunt snijden. Door het hoge vitamine B-C en -E- gehalte is het een prima vleesvervanger. Alsof al die gezondheid nog niet genoeg is, bevat de avocado onder andere ook nog mineralen, kalium, koper, magnesium, ijzer, foliumzuur én vier gram eiwit. En als klap op de vuurpijl bevat een avocado slechts 0,2 gram suiker!

De smaak

Een goed rijpe avocado heeft een noot-achtige smaak. Als je hem doormidden snijdt zie je een geel-groen-achtige substantie, waar (mits hij goed rijp is) je mes als door boter doorheen glijdt. Het is romig van smaak, maar consumeer je hem te vroeg, dan zal er weinig smaak aan zitten. Bovendien is hij dan hard en niet goed smeerbaar.

Hoe gezond is een avocado?

De avocado is ontzettend gezond, ondanks het hoge vetgehalte en de hoeveelheid calorieën. De vrucht bestaat uit 30 procent gezonde vetten en is dus echt heel erg vet. Het vet is echter niet vergelijkbaar met een frietje met, want het zijn de gezonde en onverzadigde vetten waar we het over hebben. Je lichaam heeft deze vetten nodig om te herstellen en goed te functioneren. De onverzadigde vetten in een avocado zijn goed voor je als je te maken hebt met een verhoogd cholesterol, een te hoge bloeddruk of een lastige stoelgang. Dat laatste komt doordat er 10 gram vezels in een avocado schuil gaan. Het is niet alleen goed voor de binnenkant, maar ook voor de buitenkant van je lichaam. Door de vitamines zal je huid gaan stralen, je haar glanzen en je nagels niet snel broos worden en je weerstand gaat vooruit. Eet een paar keer per week een avocado en je zult het verschil merken.

Hoe kies je de beste avocado uit?

Ik kan minutenlang turen naar fruit en groente voordat ik het in mijn mandje leg. De ene appel is de andere niet en dat geldt eigenlijk voor alle groente en fruit. Ik heb zo mijn trucjes om te zien of het product echt wel lekker is. Zo kijk ik bij ananassen of ik het binnenste blad makkelijk eruit kan trekken. Als dat zo is, dan is hij meestal lekker zoet en sappig. Appels knijp ik stiekem in, om te voelen of hij niet te melig is, want niets is zo vies als een melige appel. Zo zijn er ook trucjes om te zien of een avocado goed rijp is. Een niet rijpe avocado is knoerhard en smaakloos. Het beste kun je de avocado een paar dagen voordat je hem wil eten aanschaffen, zodat hij eventueel nog tijd heeft om te rijpen. Wil je de avocado het liefst dezelfde dag nog opeten, koop dan een eetrijpe avocado. Knijp even in het vruchtvlees vlakbij het steeltje (of waar het steeltje zat). Voelt hij wat zacht aan, dan is hij waarschijnlijk heerlijk. Je kunt ook naar de schil kijken. Is deze mooi gaaf, dan is het een goede. Vieze plekken of onregelmatigheden in de schil is vaak een indicatie van een overrijpe avocado en dat is ook niet lekker.

Avocado recepten

Sommige mensen snijden de avocado door de helft en lepelen ze uit met wat peper en zout. Wat ik het lekkerst vind is een geroosterde, volkoren boterham vol smeren met een zachte, romige, smeerbare avocado, wat peper er zout en een plakje kipfilet. Je kunt de avocado ook in allerlei andere gerechten kwijt, zoals een salade, in sushi of in een smoothie. Je kunt er natuurlijk ook lekkere guacamole van maken.

Verkleuren van de avocado

Een avocado verkleurt vrij snel. Als hij te lang in de koelkast ligt, wordt hij al gauw bruin van kleur. Soms kun je de bovenkant eraf schrapen en komt daaronder weer de helder groen-gele kleur tevoorschijn, maar soms is hij al te ver heen en moet je hem weggooien. Wat echt werkt is de pit van de avocado weer terug te doen als je de avocado niet helemaal op hebt gemaakt. Heb je een avocado gerecht gemaakt en zet je hem in de koelkast, voeg daar dan ook gewoon de pit aan toe. Het werkt echt! Wat je ook kunt proberen is de avocado besprenkelen met wat citroensap. Je kunt de avocado echter sowieso beter niet in de koelkast bewaren, maar op een iets minder koele plek rond de 13 graden Celsius. Je kunt de avocado dan bijna wel een week goed houden!

1 comment

  1. Pingback: Tips om (niet) te eten voor het slapengaan | Frizzling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>