Superfoods

Diëten

Wanneer je op dieet bent, draait alles om eten. Je mag geen koolhydraten meer, dus daarom spoken ze 24/7 door je gedachten. Je mag niet meer in de snoeppot op het werk duiken, dus de M&M’s zie je overal vliegen als een Fata Morgana in de woestijn. Je slaat de borrel na het werk voortaan over, want daar leven de Margarita’s die je anders niet kunt overslaan. En het snacken na acht uur ’s avonds kun je ook wel vergeten, want dan zou je regel nummer 623 breken. Wie haat diëten nou niet?

Focus verleggen

Wat als afvallen nou niet zo negatief is als dat het nu lijkt? Wat nou als je niet meer dieet, maar focust op het voedsel dat je kiest dat je nodig hebt om meer en harder te kunnen fietsen, langer te kunnen wandelen met de hond en iets vaker naar de sportschool te (willen!) gaan? Daar heb je brandstof voor nodig en die brandstof ga je bewust kiezen. Op die manier leg je de focus niet op wat je niet mag, maar wat je nu hard nodig hebt.

Superfoods dieet

Hiervoor heb je zogenaamde ‘superfoods’ nodig. Superfoods zijn noten, bessen, volkoren granen vol vezels, proteïne en belangrijke voedingsstoffen. In minder dan zes maanden kan je aanzienlijk in gewicht minderen. Ontwijk bewerkt voedsel en eet meer groente en fruit. Wat bij het superfoods ‘dieet’ ook belangrijk is, is het vervangen van brood met tarwe. Het komt er dus op neer dat je de focus verlegt en jezelf niet dingen waar je van geniet ontneemt. Er zijn zoveel dingen die je wel mag eten en die lekker zijn, dat je eigenlijk al niet meer kan denken wat je ‘niet meer mag’. Verhongeren komt niet meer in je gedachten voor met dit superfoods ‘dieet’. Je energie level zal omhoog schieten en je zit weer vol leven.

Wat maakt een food super?

Dr. Steven Pratt heeft de term superfoods in 2004 geïntroduceerd in zijn eerste boek “SuperFoods Rx: Fourteen Foods That Will Change Your Life”. Volgens Pratt heeft een superfood drie kwaliteiten: het moet makkelijk te verkrijgen zijn voor de consument, het moet voedingsstoffen bevatten die levensverlengend zijn en de wetenschappelijke, peer-reviewed studies moeten aantonen dat het voedingsmiddel goede eigenschappen voor de gezondheid bevat.

Superfoods lijst

Zalm, broccoli, spinazie, blauwe bessen, eieren, amandelen, pure chocolade (!!!), bruine bonen, yoghurt, quinoa en groene thee zijn enkele van Pratts favorieten superfoods. Deze voedingsmiddelen bevatten hoge concentratie aan cruciale voedingsstoffen en bevatten bovendien zeer weinig calorieën. Het is bewezen dat voedsel met deze voedingsmiddelen helpen verouderingsprocessen te voorkomen en, in sommige gevallen, zelfs terugdraaien. Dit geldt ook voor hart- en vaatziekten, type || Diabetes, hypertensie en sommige vormen van kanker. Gewichtsverlies stond niet eens op Pratts agenda tijdens zijn studie naar superfoods. Tijdens zijn reizen rond de wereld kwam hij er echter achter dat het gewichtsverlies mensen het meest aansprak bij superfoods. Pratt noemt het, het non-diet diet. Superfood is voedsel dat je een leven lang kunt eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>