Amerikanen te dik voor Zara

De kop van een artikel in de Times klinkt nogal cru: Sorry, Middle America: You’re Too Fat for Zara.

In het artikel wordt ook gekeken naar moederbedrijf Inditex, waar onder andere ook de ketens Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho en Zara Home toebehoren.
Inditex is opgericht door Amancio Ortega Gaona, een van ´s werelds rijkste mannen.

Waarom komt er geen Zara in Midden Amerika?

Jose Luis Nueno, professor in de marketing bij Madrid IESE Business school, legt het uit. Hij zegt dat de Verenigde Staten een kerkhof is van Europese detailhandelaren.
Ook voor andere grote merken is het enorme worsteling geweest die niet altijd goed is afgelopen. Laura Ashley is stilgelegd en Benetton neemt fors af. De echte fashionista’s wonen aan de oost en westkust en de rest loopt in Wallmart, GAP en Tj Maxx.

Om Zara overal te laten slagen in de USA zouden er nog 300 winkels moeten openen en zal alle energie daar naar uit moeten gaan, volgens Jose Luis Nueno. Professor Nelson Fraiman voegt er nog iets aan toe: Zara is een Europese winkel met een Europese stijl die de mode ver voorruit is. Het probleem in Amerika is, ‘we passen niet in de kleren!’. Hij ziet geen reden om eraan te beginnen. Er zullen grotere maten gemaakt moeten worden wat dus ook een complexere productie betekent.

Zara in China

Geen Zara winkels in USA: Dan opent Zara er toch gewoon 400 in China met een snelheid van drie per week. Dus helaas voor de Amerikanen, wij wensen de Chinezen veel shopplezier!

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>