Tips om (niet) te eten voor het slapengaan

Tips om (niet) te eten voor het slapengaan

Veel mensen hebben, net als ik, ’s avonds nog trek in iets. Het is algemeen bekend dat je de koffie en de cola beter kunt laten staan, omdat de cafeïne je nachtrust negatief beïnvloedt. Maar wat kan je wel gewoon eten om ’s avonds makkelijk in dromenland te komen?

Do’s

Volle granen

Een boterham is helemaal zo slecht nog niet voor het slapengaan, integendeel: is het een volkoren boterham of cracker, dan bevordert dit zelfs de nachtrust. Beleg het met kip, kalkoen of een eitje en je zal als een roosje in slaap vallen.

Tryptofaan

Het woord tryptofaan zal je waarschijnlijk weinig zeggen, maar het is een aminozuur dat werkt als een natuurlijk slaapmiddel. Kalkoen, sojabonen, noten en pompoenpitten bevatten een hoog gehalte aan tryptofaan dat zorgt voor de aanmaak van serotonine. Serotonine is een stofje dat ervoor zorgt dat jij lekker zal kunnen slapen.

Kersen

Kersen zijn heerlijk én het doet je nachtrust niets dan goeds. Er zijn bijna geen voedingsmiddelen die van nature melatonine bevatten, maar de kers is er zo een. Melatonine is een hormoon dat je eigenlijk alleen terugvindt in slaapmiddelen en in je eigen lichaam, want je kunt het zelf ook aanmaken. Laat die pillen maar in de kast staan en ga voor een bakje kersen!

Magnesium

Avocado en groene bladgroente zijn rijk aan magnesium. Uit onderzoek is gebleken dat magnesium een gunstig effect heeft op het vatten van de slaap, de slaapduur én het opstaan de volgende dag. Daarbij is een eitje (eiwit kun je ’s avonds goed eten) met spinazie of een volkoren toast met avocado, peper en zout een welkome avondsnack. Wil je weten hoe je de lekkerste avocado uit het schap moet vissen, lees dan snel hier verder!

Don’ts

Wat moeten we laten staan?

Koffie en cola

Deze is zo klaar als een klontje, maar kon niet overgeslagen worden. Beperk gedurende de dag je cafeïne-inname en laat koffie en cola na het avondeten staan. Cafeïne zit echter niet enkel in koffie en cola, maar ook in andere frisdranken, chocolade en uiteraard ook in energiedrankjes.

Vet

Velen zullen het beamen dat ze het liefst naar een zak chips of een reep chocolade grijpen ’s avonds op de bank. Voor een goede nachtrust kunnen we dit beter laten staan, omdat je lichaam heel hard moet werken om dit voedsel te verteren. Dit betekent dat je lijf lang ‘wakker’ moet blijven om te werken, waardoor je niet prettig zult slapen.

Alcohol

Een glaasje wijn bij het eten is helemaal niet slecht voor de nachtrust, maar ga hier niet te enthousiast overheen. Je gaat namelijk onrustig slapen van alcohol, ook al heb je dat misschien zelf niet door. Als je redelijk wat gedronken hebt, dan wordt je meerdere keren wakker tijdens je slaap en zal je niet uitgerust wakker worden.

Praktische tips

Nog een aantal praktische tips: voedingsmiddelen die je prima kunt nuttigen (vlak) voordat je naar bed gaat:

  • Glaasje warme melk
  • Volkoren kracker met pindakaas, ei of avocado
  • Yoghurt met honing
  • Banaan
  • Walnoten
  • Popkorn
  • Kersen
  • Volkoren boterham met kipfilet, avocado en wat peper en zout (heerlijk!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>